%d8%aa%d9%84

کد خبر : 135358

تاریخ انتشار : ۳:۱۵ ق.ظ - شنبه ۱۳۹۵/۰۹/۱۳

حجت‌الاسلام خادمیان مطرح کرد:

با روش عجیب نائینی و آخوند خراسانی، شیخ فضل‌الله نوری بالای دار رفت

استاد سطح عالی حوزه علمیه گفت: میرزای شیرازی، فقیهی بود که با روشی رفیع ؛ مکتب را بر بلندای خورشید منور کرد و نائینی و آخوند خراسانی و … فقیهانی بودند که با روشی عجیب ؛ سبب بر دار رفتن شیخ شهید آیت الله فضل الله نوری علیهم الرحمه شدند؛ این جاست که باید روش ها هم ملاک و معیار قرار گیرد .

به گزارش گفتمان نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی هدایت‌پرس، حجت‌الاسلام والسلمین سید حسین خادمیان نوش‌آبادی، نویسنده و پژوهشگر حوزه دین و فرهنگ در یادداشتی نوشت: با تأمل در همه اضلاع  عصر غیبت ؛ این حقیقت روشن می گردد؛ پیروزی و شکست مکتب در فقاهت فقها نبوده ؛ بلکه به روش آنان وابسته بوده است.

photo_2016-12-02_15-26-19

گاهی فقیهی مانند میرزای شیرازی با روشی رفیع ؛ مکتب را بر بلندای خورشید منور می فرمود و گاهی فقیهی مانند نائینی و آخوند خراسانی و … با روشی عجیب ؛  سبب بر دار رفتن شیخ شهید ؛ آیت الله فضل الله نوری علیهم الرحمه می شدند .

photo_2016-12-02_15-26-11

این جاست که باید روش ها هم ملاک و معیار قرار گیرد .

که فرمود : الحسن و الحسین امامان قاما او قعدا”

یعنی بفهم!  روش ها است که اسلام و مسلمانی را عزت و یا سستی می دهد .

یک جا باید امام جامعه روش صلح در پیش گیرد و یک جا امام جامعه باید روش جهاد را در بالاترین مرحله اجرایی نماید .

در برابر ؛ این نکته را هم باید توجه نمود دشمن مکتب هم دارای روش است .

که اگر روش ما غلط باشد و با روش دشمن مخلوط شود ؛ این جاست که مصیبت عظمی جلوه می کند .

آگاه باشیم دشمن نماز با نقاب نماز  می آید .

دشمن روزه با نقاب روزه می آید

دشمن حج با نقاب حج می آید

و…

این جاست که می بینیم شارع مقدس هم به روش ها التفات داشته است .

لذا اعمال را به واجب مستحب ؛ مکروه ؛ حرام ؛ مباح تقسیم نموده است .

مثلا نفرموده همه روز های محترم روزه واجب است !

نفرموده است همه نماز ها واجب  است !

و نفرموده نماز واجب حتما به جماعت باید اقامه شود و اجازه نداده همه نماز ها را به بتوان به جماعت خواند و …

این حقیقت درباره مراسم تولی و تبری نیز صادق است .

آن چه دستور است عزاداری برای حضرت سید الشهدا علیه السلام و البته به حزن شهادت سایر معصومین علیهم‌السلام هم همگان محزون هستیم .

اما این که بخواهیم برای هر واقعه معطوف به معصومین ایام بسازیم ؛ این روشی رهزنی است که دلایل آن در ذیل تبیین می شود :

۱. خلاف تاریخ مستند است و گرفتار استناد به تردید ها و احتمالات می شویم.

ما درباره تاریخ ولادت و شهادت خود معصومین تاریخ مورد اتفاق  در دسترس نداریم چه رسد به ؛  مَنْ تَبَع آن بزرگواران .

۲. برخلاف روش شارع همه اعمال را در حصر واجب یا حرام می نماییم که این مردود و بدعت است .

۳. تفاوت میان ابناء معصومین علیهم السلام را از کجای شرع استظهار کرده ایم ؟

مثلا ۳ برادر مکرم حضرت عباس علیه السلام هم در کربلا مظلومانه به شهادت رسیدند ؛ آیا باید برای هر کدام آنان نیز روزی مانند تاسوعا تعریف و روضه ای جاری کرد ؟

این گونه اگر روش بسازیم  که دهه محرم از صده و هزاره محرم هم خواهد گذشت .

در حالی که اصلا روش شارع حکیم این نیست .

اگر برای حضرت عباس علیه السلام چنین ترویج می شود حکمت و علت آن مشخص است .

لذا ایجاد دهه محسنیه علیه السلام اهانت به فاطمیه سلام الله و محرم است .

مگر می شود همان مراتب تبلیغ و ترویجی را که برای حضرت زهرا سلام الله علیها اقامه می کنیم ؛ برای حضرت محسن علیه السلام نیز جاری کرد .

هر کس چنین می کند یا فقیه بد روش است یا دشمن با نقاب ضدیت با فاطمیه سلام الله علیها

نماز شب با آن اهمیتش که اگر کسی عامدا آن را ترک کند از عدالت ساقط است و قاضی حق ندارد شهادتش را بپذیرد واجب نیست بلکه مستحب است .فتامل جیدا

این روش ها دارد به ما یاد می دهد درک کنیم ؛ متن دین فقط عزاداری نیست و همه عزاداری ها هم شعائر ضروری و تبلیغی دین نیستند .

آن ها که می گویند عزاداری محرم و صفر را ادامه می دهیم بفرمایند بر اساس چه روشی وزن عزای محرم حسین بن علی علیهما السلام را هم وزن عزای دیگر بزرگان قرار می دهید ؟

این که در لیالی سال ؛ شب قدر وجود دارد از یقینیات است .

اما کدام شب ؟ احدی نمی داند ؟

آیا تا به امروز حدیثی یافته اید که معصوم امر کند برای درک این شب عظیم همه شب های سال را امت بیداری بکشند تا از این فیض محروم نمانند ؟

حاشا و کلا

حتی هیچ فقیهی هم  پیدا نشده است که چنین دستور بدهد .

بلکه سه شب را به احتمال قوی معرفی و امت را احیا گر این سه شب تربیت کرده اند .

این تعالیم دارد چه به ما یاد می دهد ؟

خدایا اسلام را از بد روش ها و دشمن روش ها نجات بده !

این چه بساطی است که برخی در برابر عزای محرم و صفر برپا نموده اند .

اصلا عده ای خام با احیای شب نیمه شعبان قصد بی رنگ نمودن احیای شب های رمضان را دارند و جماعتی معلوم القصد با عَلَم کردن و زیاد نمودن ایام عزا قصد وهن ایام عزای مورد نظر شارع را دارند .

آقایان به چه استنادی برای حضرت محسن علیه السلام همان وزن عزاداری را مدعی می شوید که برای حضرت زهرا سلام الله  و امام حسین علیه السلام قائل هستید؟

اصلا تاریخ شهادت حضرت محسن معلوم نیست و اگر هم باشد اقامه عزای آن مظلوم ؛  هم وزن با محرم و فاطمیه نباید باشد .

اگر به زعم شما ملاک تفاوت حضرت عباس علیه السلام با برادرانش در فضیلت است ؛ و لذا برای سه پسر حضرت ام البنین علیها السلام  اقامه عزای خاص نمی شود؛  پس فضلیت امام حسین علیه السلام با حضرت محسن هم باید لحاظ شود و حق نداریم

برای حضرت محسن علیه السلام اقامه عزای خاص نماییم .

ضمن این که سه برادر حضرت عباس تاریخ شهادت دارند ؛ اما حضرت محسن علیه السلام به هیچ وجه تاریخ شهادتش مشخص نیست .

ملت مسلمان در عزاداری و فرح آل الله علیهم السلام باید  مانند عبادات و معاملات  روش صحیح را از  روش عقیم و مکمل روش دشمن شناسایی کند .

امروز بر همه لازم است در برابر روش عقیم برخی که مکمل روش اباحه گری و ویرانگری دشمن است ؛ محکم مقابله نموده و از اتهام و هوچگری آنان نترسند  و مشت آنان را از کاسبی هم وزن سازی عزاداری ها باز کنند ؛ که اینان جز وهن مکتب هیچ اراده ای دیگر ندارند .

همانطور که در نماز وزن واجب و مستحب فرق دارد ؛ در اقامه عزا هم این ارزش ها باید رعایت شود .

و حتی چو نیک بنگریم بین عزای حسین علیه السلام و سایر معصومین هم این فرق مشهود است چه رسد بین معصوم علیه السلام و غیر معصوم .

لذا ما چیزی به نام ادامه عزادری ماه محرم و صفر و دهه محسنیه  و صادقیه و … نداریم و مروجین آن به یقین در جهت تضعیف شعائر دین حرکت می کنند و نتیجه تلاش آنان تکمیل روش دشمن است .

والله المستعان

سید حسین خادمیان


  • کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به گفتمان ما می باشد

    صفحه اصلی تماس با ما نقشه سایت